shutterstock_229423858

Actualiteit,Artikel,Mening

3 redenen waarom LinkedIn Lynda overneemt

12 apr , 2015  

Het was onverwacht maar wel logisch: drie dagen geleden kocht LinkedIn (het sociale netwerk voor professionals) Lynda (het oudste videoleerplatform) over.

Lynda.com is  geen kleine speler op het internet. Met vele duizenden video’s gemaakt door gespecialiseerde contentexperten probeert dit bedrijf sinds 1995 (jawel!) via betalende abonnementen  het leren op een aangename manier over te brengen via het internet. Een soort Kahn Academy avant la lettre dus.

LinkedIn.com is meer gekend. Dit social netwerk begon in 2003 als een lopend vuurtje zich te verspreiden om nu te stranden op zo’n 300 miljoen professionals. In het begin concentreerde deze dienst zich op het verbinden van managers en medewerkers binnen bedrijven en “vakdomeinen”. Het idee erachter was dat je in 7 “sprongen” of “connecties” overal ter wereld wel iemand kende. Daarna kwam meer de inhoudelijke bijdrage naar voren waarbij de gebruikers zich aansloten  op gelijkgezinde cirkels om gespecialiseerde inhoud te delen of om elkaar bij te staan met specifiek business gebonden vraagstukken en problemen.

Er zijn drie redenen waarom LinkedIn genoeg heil zag in Lynda om er 1,5 miljard $ voor neer te leggen.

1/ Content Marketing

LinkedIn kampt met een dubbel probleem: geregistreerde gebruikers komen maar af en toe even terug en nieuwe gebruikers aantrekken is aartsmoeilijk. Tegenwoordig heet de remedie “Content Marketing”. Door goede en professionele inhoud aan te bieden lok je (nieuwe) bezoekers die op zoek zijn naar informatie.  Als deze inhoud dan ook nog eens de vorm van video aanneemt, zit je tegenwoordig op rozen. Daarmee zet LinkedIn de eigen lijn van inhoudelijke informatie als service verder door en volgt het de algemene trend van content marketing.

2/ War on Talent

De zoektocht naar nieuw en hoog gespecialiseerd personeel heeft LinkedIn geen windeieren gelegd. Recruteringsbureau’s en headhunters hebben via LinkedIn zeker wel een rijk instrument  ter beschikking. Maar de War on Talent blijft duren. Veel scholen en bedrijven hebben een groepsabonnement op Lynda. Als veelbelovende studenten en beginnende experten nu via LinkedIn aan de video’s van Lynda geraken, zullen deze online recruteerders er weer een hele doelgroep bijkrijgen. Met bovendien de statistieken wie welke video’s bekeek en wie zich in welk kennisdomein specialiseert.

3/ Werken en Leren

Het (voortgezet) leren wordt tegenwoordig vooral ingeschat als kennisverwerving in functie van werken. Continuous learning van Bersin, social learning, 70/20/10 van Jennings…. Allemaal indicaties dat leren een continu proces is dat plaatsvindt op de werkvloer en dat je samen met collega’s doorloopt. Als je dit besef nu toepast op een groter netwerk van “gelijkgezinde” professionals verbonden via LinkedIn, dan zie ik heel wat potentieel. Stel je even voor dat jouw “kenniscollega’s” uit andere bedrijven jou specifieke Lynda-video’s aanraden, dan laat je die toch niet links liggen?

Het nieuws van deze overname was een klein akkefietje in de algemene pers, maar mensen die bezig zijn met leren, L&D, recrutering enz. zullen dit zeker toejuichen.

De kanttekening van “privacy” nemen we er dan maar bij.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers op de volgende wijze: