shutterstock_240962464

Artikel

10 Trends voor 2015 in e-learning

4 jan , 2015  

Via Ecampusnews.com vond ik een infographic die de 10 trends voor 2015 toont wat betreft e-learning. Kort en bondig:

  1. Big Data
  2. Gamification
  3. Personalization
  4. M-learning
  5. Focus on ROI
  6. Api’s
  7. Automation
  8. Augmented Learning
  9. Corporate Mooc’s
  10. Rise of the Cloud LMS
Lees meer Even kort doorlopen?

1. Big DataKnipsel1

Ik vrees dat dit nog wishfull thinking is. Immers enkel grote bedrijven en zeer sterke focus halen profijt of kennis uit hun data. Vergeet nooit dat data nog geen kennis is. Het wordt pas kennis als de data met soepele business intelligence systemen bewerkt wordt en er een data-analist van vlees en bloed de interpretatie doet. Of je komt pijnlijke missers tegen….

2. Gamification

Graag. En wel eerder gisteren dan vandaag. Maar kunnen we even verder gaan dan scorebord en rankings? Uit ervaring weet ik dat dit nog een moeilijke en dure zaak is om te ontwikkelen. Maar deze trend is al enkele jaren goed ingeburgerd in de hoofden van instructional designers. Er komt dus zeker nog wat moois van in 2015.

3. Personalization

Dit is tot nu toe hét verwijt van e-learning. Nog steeds een werkpunt om aan de hand van introvragen en profiel de cursist aangepaste leerinhouden voor te schotelen. Het moet gezegd, voor een instructional designer is dit een grote uitdaging. Maar de gebruikerservaring zal er alleen maar op verbeteren. Of dit een trend is? Nee. Eerder een must-have.

4. M-Learning

Dit is zeker een trend dit zich zal doorzetten. Onmiskenbaar. Broodnodig gezien het gedrag van de modale internetgebruiker. Maar er zijn uitdagingen aan verbonden. Leer hierover even dit artikel: Mobiele leerinhouden maken.

5. Focus on ROI

Deze trend is nooit weggeweest. Return on Investment is een moeilijke zaak in Learning, TTT en opleiding. Een blijvend aandachtspunt waar het verhaal van Big Data hopelijk toch wat meer hulp zal bieden. Anderzijds zijn tevredenheidsmetingen altijd de beste opstap om een gedegen verhaal aan op te hangen.

6. Api’s

Dit zie ik nog niet als trend in Vlaanderen opduiken. Api’s maken het (kort door de bocht) mogelijk om data (leerresultaten, testresultaten, gebruikersgegevens….) uit te wisselen met anderen of om ze te bewerken met andere applicaties. Api’s hebben dus als hoogste doel om gegevensuitwisseling en -bewerking met derden te verbeteren. Dit lijkt me dé uitweg om jouw LMS te ontsluiten. Maar ook intern kan in jouw instelling/bedrijf best al wel nagedacht worden over hoe je hiermee moet en mag omgaan: wetgeving, privacy, beheersbaarheid….

 7. Automation

Zoals de infographic hier “automation” omschrijft, zal dit wellicht nog geen trend worden. Automatische content creatie op basis van algorithmes is nog toekomstmuziek. Er kruipt inderdaad mankracht, denkkracht en expertise in online contentcreatie. De derde omschrijving van de infographic over “automation” past eerder bij “personalization”.

8. Augmented Learning

Als we het nu eens niet té ver zouden zoeken en de smartphone gebruiken om de cursist een extra leerervaring te geven? Dus laat Oculus Rift en Google Glass nog even liggen. Er zijn meer eenvoudige manieren. Hier zit best wel een trend in.

9. Corporate Mooc’s

Niet echt nieuw. Ook niet echt opwindend. Grote drop-out. Maar je zal de internationale bedrijven zeker in 2015 zien experimenteren met Mooc’s.

10. Rise of the cloud LMS

Absoluut! Zowat alles gaat tegenwoordig naar de cloud. Dus waarom niet het LMS? Dit is een topic dat ik in komende maanden zeker nog zal uitlichten. Stay tuned.

, , ,



2 Responses

  1. ann dobbeni zegt:

    Mooi overzicht, Ruben! Ben het volledig eens met je uitspraak over ‘personalization’. Laten we daar dit jaar constant onze focus op houden.

    Heb nog een 11de trend: leerobjecten. Met korte doorlooptijden, binnen het halve uur, zo mogelijk nog korter. En dat alles dan aan elkaar te rijgen tot een geheel dat er voor jou toe doet. Ook een vorm van personalization.

    Fijne post, dankuwel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers op de volgende wijze: